söndag 5 maj 2013

Interstitiell cystit (inflammation i urinblåsan) - operationen

 

 

HUR DET VAR FÖRE.





det började
en sommardag
vi satt i bilen
på väg någonstans

desperat
såg jag ut över
det platta landskapet
utanför rutan
inga träd
inga buskar
inget skydd

när tårarna rinner
stannar min riddare
vid dikeskanten
och jag kan lättad
huka mig ner
mellan
de öppna bildörrarna






nätterna
de långa nätterna

somnar
vaknar
stiger upp
halvvaken
räknar jag stegen
sover nästan
medan jag gör
det jag behöver

går tillbaka
snubblar
slår mig ibland
mot en dörr

somnar
vaknar
stiger upp

under natten
går jag ofta
mer än niohundra steg
en halv kilometer
för att jag behöver





på bio
med min riddare
vi ser den senaste filmen
viskar till honom
att jag måste
smiter ut ur salongen
och hoppas
att ingen ser mig

tillbaka in till filmen
hjälten slåss
spänning
skottlossning
blod
och så behöver jag igen

smyger ut
ingen ser

tillbaka igen
var är vi nu
riddaren ger
en resume
spänningen är hög
jag håller hans hand
den är varm

men igen
måste jag gå
låt dem undra
säger min riddare
när jag kommer tillbaka
med ångest

jag hade behövt
sju reklampauser
för att kunna följa med
på den filmen





på bussen
med barnbarnen
känner omedelbart
att jag borde gått
en gång till

bussen kör
och jag tänker tacksamt
på syster Mayas bidrag
med plats för mycket vätska
när smärtan tar överhand
och jag måste

ingen vet
tänker jag
barnen pratar
och smärtan kommer igen
och igen
och varje gång måste jag

nu är jag våt
som ett barn
efter en lång natt

pussar barnen
och rusar av bussen
där är ett kafé
kostar en femma
men ingen återvändo
rusar in och stänger dörren
fumlar med mina våta trosor
gråter
av skam
och av lättnad

ut igen
döljer med kappan
måtte ingen se
måste leta upp barnen
tur de är stora
så att de klarar sig

sväljer tårarna
hur kan det bli så här
min smärta före barnen



i trevligt samspråk på kafé
kul att ses
längtat efter er kamrater
är kniven där
den som underifrån
hugger in i min blåsa
med kraft och smärta
för en sekund
tappar jag andan
men ingen ser

på hemväg
på bussen
i dvala
men så hugger kniven
och jag försöker
att inte stöna

gång på gång
denna smärta

jag gråter
när jag kliver av bussen
och ingen
kan se









OPERATIONEN OCH SJUKHUSVISTELSEN






Fjärilar i magen
solen skiner
en talgoxe talar om vår

en sköterska tar emot
stressen lyser omkring henne
du måste iväg snart
du ska duscha först

min riddare sätter sig
i obekväma stolen
och läser en tidning förstrött
jag in i duschen
sen hopp upp i sängen
sköterskan
drar iväg med mig

där står de grönklädda och väntar
sitt nu krokig
läkaren karvar i min rygg
mer bedövning
karvar igen
hittar inte in bland mina kotor
minuterna går

änglalika sjuksyrran
frågar om allt
kallpratar oroligt
hon och stoltheten
hjälper mig
att inte tappa humöret

sextio långa minuter senare
är slangen på plats
och jag är glad
att jag slipper se
alla blåmärken
på min rygg

tillbaka till avdelningen
och riddaren
som orolig tar farväl
kramar mig
och ger mig av sin energi




sköterskan frågar om allt
efter en lista
jag svarar snällt
samtidigt som
jag tappar ännu en bit
av mitt själv




stomisköterskan kommer
och läkaren
de bufflar med min buk
kollar var mina höfter finns
här ska rensas
för att få plats
ännu en läkare
tar bild på hängbuken
hon ritar på min mage
och jag tänker
att här är skatteåterbäringen
en snygg mage




nästa morgon klockan fem
kolhydratsdrink och ändtarmsplugg
så till operationssalen
lampor och grönklädda människor

ge mig din arm
få se på ditt ben
och så den andra
kan det vara såhär
nu sover du snart




vaknar
kroppen är obekväm
maskiner som piper
slangar som klämmer
men ingen smärta

du ska vara här i natt
jag ser på klockan på väggen
blundar
känner att tiden går
och söker drömvärlden
försöker att sova

jag slumrar och reser
i en egendomlig värld
av grönt skimmer
kanske är det glas
öppnar ögonen
och ser på klockan
varje minut
är sextio långa sekunder
och jag känner dem alla





på morgonen kommer läkaren
lyser som en sol
nöjd med sitt verk
och jag ser på min mage
med påsen
men också platt




upp till avdelningen igen
där ligger jag på mitt rum
och stirrar på klockan
som om jag tar igen alla
de minuter som försvann igår

sjukgymnasterna kommer
lyfter upp mig ur sängen
tvingar mig att stå
och jag känner att jag kan

tillbaka i sängen
kommer drömmarna igen
med drakar
och sprakande färger
medan tiden står stilla

kväll
och natt
jag får sömnpiller
och sover gott
i fyra timmar

det har vänt





blås i den tysta flöjten
blås
den låter blå
blås mycket
lungorna behöver
men
va tråkigt

tugga tuggummi
tugga mycket
det är bra
jag tuggar en minut eller två
smusslar sen bort det

sjukgymnastik
tillbaka i sängen

jag är uttråkad





så kommer Sara
med tidningar
och jag beter mig
som en lycklig hundvalp
måste det
ge mig
ta detta
gör detta

Sara skrattar
och jag tänker
att äntligen
känns det bättre




solen strålar
in genom fönstret
jag är så trött
sjunker ner på sängen
tänker
att därute
är ett annat liv
just nu
är det här
mitt liv




stålrörssängen
är min borg
här sitter jag
här ligger jag
här leds jag
här gråter jag
här sover jag
här tänker jag




jag minns i fragmentariska bilder
att när jag var liten
hamnade jag på sjukhuset
jag låg i en okänd säng
omgärdad av en glasbur
i sängen bredvid
låg en pojke
när han såg
att jag såg på honom
räckte han ut sin tunga
och jag började gråta

en gång
blev jag kissnödig
jag ropade på Ingrid
för en snäll syster var lik henne
men hon kom inte

det blev en mörk pöl
på täcket
långsamt sjönk den ner i sängen
då kom den stränga
hon var mycket arg
hötte med fingret och röt Fy skam
jag förstod inte
vad hon skulle ha en kam till

en dag
kom någon
med några av mina dockor
det var Anna
och det var Ulla
men inte min älskling Karin

allt jag minns
är fyllt av längtan
och vemod




jag frigör mig långsamt
går ut i korridoren
med en rullator
går varv efter varv
i korridoren

möter stolta män
med oro i blicken
hör den gamle
som ropar sin smärta
från sitt gammelmansland

pratar några ord
med en sköterska
ständigt på väg
men som alltid
har ett leende till hands

går in i dagrummet
som alltid känns fyllt
av oro och smärta

sitter en stund
och språkar
med någon
om livet och ingenting

när jag går tillbaka till mitt rum
känner jag
att jag börjar må bra






galghumorn dansar
på vårt rum
febriga
nästan gråtande
hittar vi befriande skratt

vi möts i sjukhusvänskap
och blir vänner
för några dagar
öppnar vägar
till varandras hjärtan
på ett sätt
som inte skulle ske
någon annanstans

tack för att du gav mig
en del av din själ
jag ska gömma det
i mitt hjärta





feber igen
det börjar runt benen
kryper uppåt
tills kroppen skakar
under täcket
alvedonet
underverket
dämpar 



 
fredag
ronden kommer
står vid fotänden av min säng
och ser allvarligt på mig
det blir ingen hemgång i morgon
feber och elände

när de gått
kommer gråten ifatt mig
och tårarna strömmar

när riddaren kommer
gråter jag mera
kan inte sluta

kaos

så småningom
landar jag
i mitt jag
gråten upphör
men det var ingen bra dag





äntligen
får jag åka hem
plockar ihop mina saker
tömmer tidningshyllan
och när riddaren kommer
är jag klar

väl hemma
sjunker jag ner
på favoritsoffan
och blundar
jag är så trött
men så glad






EFTER SJUKHUSVISTELSEN.




vi tar bilen
till affären
allt är så bekant
men jag är så trött
hänger på kundvagnen
sitter en stund på en bänk
min kompanjon letar varor
jag ser alla människor
som rusar omkring
och fyller sina vagnar

äntligen är vi klara
går till kassan
betalar
ut i bilen
och sedan hem

pustar ut
och det slår mig att
inte en enda gång
tänkte jag på
att jag måste gå
till damrummet





nu idag
morgondusch
påsen fladdrar på min mage
dax att byta

på med trosor
som gömmer

ser mig i spegeln
och tänker
att detta blir en del av mig
resten av mitt liv



4 kommentarer:

  1. Bra och fint skrivit Siw! Hoppas du mår bra! Hälsningar Annemarie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja nu mår jag riktigt bra! :-)

      Radera
  2. Fin och rörande läsning. Vad jobbigt du har haft det.
    Tack vare påsen kan du leva utan att behöva veta var närmaste toalett finns

    SvaraRadera
  3. Så fin beskrivning! TACK!/
    Yvonne

    SvaraRadera