måndag 19 mars 2012

Några ögonblick från förr


Vaknar på soffan
i deras vardagsrum
tar mig in i badrummet
dörren till sovrummet
står på glänt
och genom springan
kan jag se dem
sova tillsammans
hållande varandra i hand

mitt hjärta blir varmt
och kärleken berör mig
käraste dotter
jag vet att du är lycklig


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 
tre flickor
dansar in i vårt hus
de skrattar och nojsar

kära töser
jag önskar
världen sett annorlunda ut
att ni
vår kommande generation
fått något positivt
att ta med er

men
jag blir så glad
av era skratt



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 
vi sitter
vid frukostbordet

en liten febrig unge
med dimmiga ögon
nu pigg av alvedon
äter det mjuka av mackan

den gamla klockan
slår sitt ding dång
långsamt och omständligt
som den måste tänka efter
hur den ska slå
nästa gång
långsamt
evighetslångt
mellan varje slag

i denna evighet
hinner jag tänka
att jag är så glad
för mitt barnbarn

jag tror inte
jag skulle kunna leva
utan henne

stora blåa ögon
alltid nyfikna
och en pladdrande
mun
som ännu inte lärt
alla orden

men jag vet
att hon älskar mig
och det är ömsesidigt

allt detta
hinner jag tänka
när jag ser
den lilla febriga flickan
alltmedan klockan
slår sina evighetslånga slag


2 kommentarer: