onsdag 11 september 2019

När jag var sju år.


till skolan
kom hon i en präktiga byxor
som hade hängslen
och tillhörande jacka
ett skärp
som alltid gick upp
allt färgat i grönt
ty det var den rödhåriges färg

och hon var lång som en stör

kamraterna roade sej med henne
de bar henne över skolgården
två höll i benen och några i håret

stora tussar rycktes bort
från hennes huvud
och erbjöds till förbipasserande
som minne
av den rödhåriga

dom lekte kull på rasterna
men det var alltid hon
som tog
annars fick hon inte vara med

fröken brydde sej inte
barns lekar skulle man
inte lägga sej i
hette det

flickan förstod
att felet var hennes eget
ty hon kunde inte låta bli
att gråta
när dom slog henne
men hon försökte verkligen
göra som dom sa

fortfarande
klär hon sej i grönt
men hon gråter aldrig
aldrig någonsin

så att du ser det










min barndoms vintrar
var inte alltid vita
ofta var de tyngda
av blötsnö

vi åkte spark
den första biten av skolvägen
sen gick vi på landsvägen
där sand och salt
slabbats till issörja

en lång backe
som kallades Kyrkbrinken
stretade vi uppför var dag

på skoltrappan
stod fem piassavakvastar
som när det ringde in
alla noggrant måste
borsta av sej med

det luktade alltid vått ylle
under dessa vinterdagar
i vår skola








jag åkte med bussen till samhället

för att handla
det var min uppgift
eftersom mamma var sjuk
och pappa
hade dåligt hjärta

jag gick in i affären
efter lång väntan
blev jag expedierad
men när damen bakom disken
hämtade mjölet
såg jag att bussen körde

jag tog den tunga kassen
och började promenera hem
det var regnigt och snöblask
men vad skulle jag göra

jag minns
att jag tänkte
det är ingen idé att gråta

nu
långt efteråt
kan jag känna inom mej
hur det var
när jag måste byta hand
och ställa ned
den tunga kassen
i den våta snön
och jag vill bara gråta











men lördageftermiddagarna
var bra dagar
när jag var sju år
pappa kom tidigt
hemputtrande
på sin lättviktsmotorcykel
med glädjen virvlande
runt omkring sig

jag visste
att på söndag
skulle vi gå
ut i skogen
till tågstället

hela dan
skulle vi vara där
och bygga ladugård
med kottar och pinnar
och när tåget for förbi
där långt borta
skulle vi stanna upp
och se efter det
medan vi i fantasin
skulle fara iväg med det

vilka underbara helger
vi hade
pappa och jag

när jag var barn









2 kommentarer:

  1. Kommer ihåg en del, men inte att du blev så behandlad i skolan. Men jag var själv rätt utsatt i skolan.

    SvaraRadera
  2. Jag minns också Visbohammar och trädgårdsjobbet där!

    SvaraRadera